בס״ד לפרשת לך לך התשע״ט
מובא בפרקי אבות שאברהם אבינו התנסה בעשרה ניסיונות ועמד בכולן.
ברם אין תמימות דעים בין הפרשנים והחכמים מהם בדיוק עשרה נסיונות אלו והאם הרעב בארץ הינו אחד מהניסיונות.
לדעת רש״י זהו אכן ניסיון וכך כתב:
רעב בארץ. באותה הארץ לבדה, לנסותו אם יהרהר אחר דבריו של הקב"ה, שאמר לו ללכת אל ארץ כנען, ועכשיו משיאו לצאת ממנה: (רש"י)
אבל לעומתו סובר הרמב״ן שאברהם נכשל וחטא בשוגג בזה שירד מצרימה ועוד חטא בזה שביקש מאשתו לומר שהם אחים, וכך כותב:
בס"ד לפרשת לך לך התשע״ח
אברהם אבינו שבאותם ימים עוד היה נקרא אברם, עסק יחד עם שרי אשתו בלקרב אנשים לאמונת הייחוד. להראות להם את השקר והרוע שבעבודת האלילים. אולי הוא ניהל "בית יהודי" או בית חב״ד או משהו אחר בדומה לזה. הוא מילא את יומו בגמילות חסדים, שיחות אמונה ומוטיבציה והוכיח את הבריות על שחיתויות ופשעים שונים. היו לו מאות ואולי אלפי עוקבים. בכל יום היה מקבל מאות לייקים, היה כל כך נפלא אז, אלא שבבת אחת הכל השתנה, ריבונו של עולם, שאברם כה טרח לפרסם את מלכותו האין סופית הורה לו אישית לעזוב הכל וללכת לארץ לא נודעת. למה? מה המטרה? רק לאלוהים פתרונים!
בס"ד מאמר לפרשת לך-לך התשע"ז
בפרשת לך לך מתוארת מלחמת הארבעה והחמישה. במלחמה זו נלקח לוט בן אחי אברהם בשבי. אברהם יוצא להילחם בארבעת המלכים, נוצחם ומשחרר מהשביה את לוט וכל נפשות אנשי סדום שנשבו במלחמה, גם מביא שלל רב. מהשלל הוא מפריש מעשר ונותנו למלכי צדק מלך שלם. מלך סדום פונה לאברהם בהצעה כזו:
{כא} וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ סְדֹם אֶל אַבְרָם תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ:
ולמרבה הפלא למרות שקודם אברהם הפריש מעשר מהשלל, דבר המורה שהוא ראה בשלל רכוש פרטי שלו, הוא מסרב להצעת מלך סדום, ונמנע מלקחת כלל שלל ונותן למלך סדום גם את הנפש ששיחרר וגם את השלל שלקח. וכך אומר:
{כב} וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל יְ-הֹ-וָ-ה אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
{כג} אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם:
יש להתבונן מדוע אברהם אבינו מסרב לקחת מהשלל, הגם שרגע לפני כן הפריש מעשר מהשלל ונתנו למלכיצדק מלך שלם, הגם שאת המתנות שנתן לו פרעה מלך מצרים כן לקח.