מובא בפרשת ויצא סיפור חלומו של יעקב אבינו עת עמד לצאת מהארץ בבורחו מעשו, וכך נאמר:
וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. יג וְהִנֵּה יְ-ה-וָ-ה נִצָּב עָלָיו, וַיֹּאמַר, אֲנִי יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵא-לֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ--לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ. יד וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ. טו וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת: כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ.
יעקב אבינו מתחיל בחלום ומסיים בנבואה. אפשר לומר שחלומו הכשיר אותו לקבלת הנבואה מאת ה׳. אדם שחולם לחבר שמים וארץ, יכול לזכות לכך שה׳ יתגלה אליו. ואז באמת הוא רואה את חיבור שמים וארץ. חכמינו אומרים לנו כלל אצל הקב״ה בשונה מעולם הגשם. בעולם הגשם כלי ריקן יכול להתמלא וכלי מלא לא. אצל ה׳ כלי מלא מחזיק וכלי ריקן לא.
בפרשת ויצא אנו נפגשים עם נשואי יעקב אבינו לרחל וללאה, ללאה נולדים ילדים בזה אחר זה ולרחל אין. הנסיון לרחל ממש קשה, הרי בעבורה עבד יעקב את לבן פעמיים במשך שבע שנים, עליה חלם ואותה אהב מכל. חז״ל מספרים לנו שיעקב אבינו סיכם עם רחל על סימנים מסוימים, על פיהם הוא יוכל לדעת שלבן לא מרמה אותו בליל החופה. והנה רחל רואה שחששותיהם מתממשים מול עיניה. לבן אביה מכין לקראת החתונה את אחותה לאה.
מה עבר עליה באותו זמן? שבע שנים! היא מחכה ליום הנכסף, ועכשיו הכל משתבש. ואז רחל מחליטה החלטה מצמררת מבחינתה, היא שמה את כל כעסה בצד, ניגשת בשקט ללאה אחותה ומגלה לה את הסימנים שעשתה עם יעקב, היא מרחמת על לאה, ולא רוצה לראות אותה מתבזה בצורה כזו. כמובן שלמחרת בבוקר יעקב אבינו התווכח עם לבן קשות, קיבל על עצמו את הדין והסכים לעבוד שבע שנים נוספות עבור נשואיו עם רחל. אגב אותם הוא כבר עבד לאחר החתונה עם רחל, אשר נערכה בתום שבעת ימי המשתה והשמחה של נשואיו עם לאה.
על רקע הדברים אנו יכולים להבין את גודל התסכול של רחל שלא זוכה בינתיים לבנים.
וַתֵּרֶא רָחֵל, כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב, וַתְּקַנֵּא רָחֵל, בַּאֲחֹתָהּ; וַתֹּאמֶר אֶל-יַעֲקֹב הָבָה-לִּי בָנִים, וְאִם-אַיִן מֵתָה אָנֹכִי.(בראשית ל א)
אין ספק שהיא עברה נסיון גדול כאן, אנו שומעים בדבריה חוץ מהקנאה גם טענה כלפי יעקב בעלה שאולי לא מתפלל מספיק עבורה שתיפקד בבנים.
אבל יעקב אבינו מחזיר את הכדור לצד של רחל, אם השם מנע ממך פרי בטן ולא ממני,למרות שאני מתפלל עליך, ישנה איזו חסימה הנובעת ממך, ומונעת את הריונך. (הכלי יקר על הפסוק)
מה היתה החסימה וכיצד רחל הסירה את החסימה?
חז״ל אומרים שמידת הקנאה יצרה לרחל את החסימה.