בפרשת ויחי מברך יעקב אבינו את יוסף ובניו בברכה שהפכה לדורות לברכת הבנים וכך מברכם:
{יד} וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת שְׂמֹאלוֹ עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה שִׂכֵּל אֶת יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר: {טו} וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמַר הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק הָאֱ-לֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה: {טז} הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
1. הפסוק אומר ויברך את יוסף, אבל מה ברכו?
2. בברכתו לאפרים ומנשה פונה למלאך. ומדוע לא פונה אל השם? והאם אין כאן קיצוץ בנטיעות?
3. מה פרוש ויקרא בהם שמי?
4. למה ממשילם לדגים?
נאמר בפרשת ויחי :
וַיִּקְרְבוּ יְמֵי-יִשְׂרָאֵל, לָמוּת, וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, שִׂים-נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי; וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת, אַל-נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם.
כאשר הרגיש יעקב אבינו שיומו קרב, קרא ליוסף והשביע אותו שלא יקברנו במצרים, אלה יעלנו ויקברנו בארץ כנען במערת המכפלה.
וכיצד ידע יעקב שיומו קרב?
א. הסבר הרמב״ן:
ויקרבו ימי ישראל למות. פתרונו כאשר קרבו ימי ישראל למות קרא לבנו ליוסף והוא בשנה האחרונה לימיו וענינו כי הרגיש בעצמו אפיסת הכחות ויתרון החולשה ואיננו חולה אבל ידע כי לא יאריך ימים...
ומובא בחז״ל שבתחילת העולם האנשים היו חיים בבריאות איתנה עד יום מותם ואז בפתע נפטרו. ומזמן יעקב אבינו חולשה ירדה לעולם, והאנשים התחילו להחלש לקראת יום פטירתם. הקב״ה החליט לאותת לבני האדם על יומם הקרב ובא, כדי לעוררם לתקן דרכם, וכדי להכין את משפחתם לבאות.
אבל אור החיים הקדוש מקשה על הסבר הרמב״ן, כי כמה ימים יחיה האדם אחר שיתחיל להחלש?
הזהר הקדוש מביא לנו סיפור עתידות על בני שבט ראובן, אשר יערכו מלחמות בעולם:
וְיֶתֶר עָז - לַזְּמַן שֶׁמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ יִתְעוֹרֵר בָּעוֹלָם, הֵם יֵצְאוּ וְיַעַרְכוּ קְרָבוֹת בָּעוֹלָם וִינַצְּחוּ, וְיִתְחַזְּקוּ עַל הָעַמִּים, וּבְנֵי הָעוֹלָם יִפְחֲדוּ מֵהֶם וְיִרְתְּתוּ לִפְנֵיהֶם וְיַחְשְׁבוּ לְהִתְגַּבֵּר בַּמַּלְכוּת, וְלֹא יִשָּׁאֲרוּ בָהּ.(מתורגם)
ועוד כותב הזהר:
כְּמוֹ כֵן עֲתִידִים הֵם לַעֲרֹךְ קְרָב בְּאַרְבַּע רוּחוֹת הָעוֹלָם וְלִשְׁלֹט בְּקִרְבָּם עַל הַכֹּל, וִינַצְּחוּ עַמִּים רַבִּים וְיִשְׁלְטוּ עֲלֵיהֶם.(מתורגם)
היכן מלחמות אלו נרמזות בתורה?
מדוע דוקא בני שבט ראובן?
מה יצא ממלחמות אלה?
בפרשת ויחי, בא יעקב אבינו לברך את הבנים. בברכתו לראובן הוא פותח במילים:
רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה, כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי--יֶתֶר שְׂאֵת, וְיֶתֶר עָז.
מה כוונתו באומרו, כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי?
רש״י מביא את המדרש, היא טיפה ראשונה שלו שלא ראה קרי מימיו.
יעקב אבינו זורק לנו פה פצצה, דרך ברכותיו לבנים, אנו מקבלים כאן הארה מיוחדת על אשיותו וגדלותו של יעקב.