בתיאור הטיפול שציוותה התורה באפר הקרבנות נאמר "וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד וּמִכְנְסֵי־בַד יִלְבַּשׁ עַל־בְּשָׂרוֹ וְהֵרִים אֶת־הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר תֹּאכַל הָאֵשׁ אֶת־הָעֹלָה עַל־הַמִּזְבֵּחַ וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ׃"
בפשיטות מצוה התורה שהכהן כאשר מבצע את תרומת הדשן, הוא צריך ללבוש את הכתונת והמכנסיים, להוריד את האפר מהמזבח ולהניחו ליד המזבח. אלא שכמה שאלות עולות בפסוק זה, וכי היה הכהן לבוש אז רק בשני בגדים ולא בכל הסט שכלל אף את המצנפת והאבנט?! ממילא למה מצינת התורה רק שנים אלו? עוד למה הכתונת נקראת כאן מדו בד ?
בס"ד
לפרשת צו התשפ"ג
כל הכהנים מצוים ביום המשח אותם לעבודה במקדש להביא מנחה לה'. יוצא דופן מהם הוא הכהן הגדול שהוא מביא כל יום מנחה לה', מנחה זו עולה כליל לה' ואין הכהנים אוכלים ממנה כלל, וכך מובא בפרשה:
זֶה קׇרְבַּן אַהֲרֹן וּבָנָיו אֲשֶׁר־יַקְרִיבוּ לַי-הֹוָה בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ עֲשִׂירִת הָאֵפָה סֹלֶת מִנְחָה תָּמִיד מַחֲצִיתָהּ בַּבֹּקֶר וּמַחֲצִיתָהּ בָּעָרֶב׃
עַל־מַחֲבַת בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה מֻרְבֶּכֶת תְּבִיאֶנָּה תֻּפִינֵי מִנְחַת פִּתִּים תַּקְרִיב רֵיחַ־נִיחֹחַ לַי-הֹוָה׃
וְהַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ תַּחְתָּיו מִבָּנָיו יַעֲשֶׂה אֹתָהּ חׇק־עוֹלָם לַי-הֹוָה כָּלִיל תׇּקְטָר׃
וְכׇל־מִנְחַת כֹּהֵן כָּלִיל תִּהְיֶה לֹא תֵאָכֵל׃
בס״ד לפרשת צו התשע״ח
{ב} צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמֹר זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל הַמִּזְבֵּחַ כָּל הַלַּיְלָה עַד הַבֹּקֶר וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ:
מובא במדרש ספרא:
אין צו אלא זירוז מיד ולדורות. אמר רבי שמעון ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס. (ספרא על הפסוק כאן)
וכן מובא בתלמוד:
תנא דבי ר' ישמעאל כל מקום שנאמר צו אינו אלא זירוז מיד ולדורות (מסכת קדושין כט׳)
מבאר המלבי״ם את דברי החכמים במדרש ובתלמוד:
ככלל לשון צו בתורה מבטא הוראה פיקודית של השם או אב או שליט לפקודיו: והנה בכל מקום שיש בתחילת המאמר לשון צו, הוא יכול להופיע באחת משלוש הסיבות:
1- הוראת ביצוע הצו בזריזות.
2- הוראת ביצוע בתכיפות. לציין שרוצה בביצוע ההוראה עכשיו ללא דיחוי.
3- לציין שזו מצוה הנוהגת תמיד.
בס״ד לפרשת צו שנת תשוע״ה
א} וַיְדַבֵּר יְ-ה-וָֹ-ה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: {ב} צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמֹר זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל הַמִּזְבֵּחַ כָּל הַלַּיְלָה עַד הַבֹּקֶר וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ: {ג} וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד וּמִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ וְהֵרִים אֶת הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר תֹּאכַל הָאֵשׁ אֶת הָעֹלָה עַל הַמִּזְבֵּחַ וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ: {ד} וּפָשַׁט אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים וְהוֹצִיא אֶת הַדֶּשֶׁן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל מָקוֹם טָהוֹר: {ה} וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ לֹא תִכְבֶּה וּבִעֵר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן עֵצִים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר וְעָרַךְ עָלֶיהָ הָעֹלָה וְהִקְטִיר עָלֶיהָ חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים:
{ו} אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה:
בס"ד עש"ק פרשת צו התשע"ה
נאמר בפרשת צו:
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר כָּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לֹא תֹאכֵלוּ: {כד} וְחֵלֶב נְבֵלָה וְחֵלֶב טְרֵפָה יֵעָשֶׂה לְכָל מְלָאכָה וְאָכֹל לֹא תֹאכְלֻהוּ: {כה} כִּי כָּל אֹכֵל חֵלֶב מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יַקְרִיב מִמֶּנָּה אִשֶּׁה לַי-ה-וָ-ה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הָאֹכֶלֶת מֵעַמֶּיהָ: {כו} וְכָל דָּם לֹא תֹאכְלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם לָעוֹף וְלַבְּהֵמָה: {כז} כָּל נֶפֶשׁ אֲשֶׁר תֹּאכַל כָּל דָּם וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ:( ויקרא ז, כג-כז)
באה התורה ואסרה עלינו אכילת כל חלב וכל דם. החלב הינו שומן החיה הנבדל משאר האיברים וצבעו חלבי. מצאנו כאן איסור אכילה של החלקים עם הצבעים הכי מנוגדים בבשר החיות, הדם האדום מחד והחלב הלבן מאידך.
בהבנת טעם איסור זה עסקו חז״ל רבות.