תורתנו בפרשת קדושים אוסרת את הכלאיים: כלאי בהמה- הרכבה של בהמות ממינים שונים. כלאי שדה- הרכבה של אילנות ממינים שונים, וזריעה יחדיו של ירקות שונים או של ירקות וגפנים יחדיו. כלאי בגדים- הכנת או לבישת בגד העשוי מצמר ופישתן יחדיו.
יש כמובן לאיסור זה פרטים רבים ואיני מאריך כאן בזה.
המקור בתורה:
אֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמֹרוּ בְּהֶמְתְּךָ לֹא תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם שָׂדְךָ לֹא תִזְרַע כִּלְאָיִם וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ: (ויקרא יט יט)
מה טעם איסורים אלו?
בפרשת קדושים נאמר:
וְכִי-תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ, וּנְטַעְתֶּם כָּל-עֵץ מַאֲכָל--וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ, אֶת-פִּרְיוֹ; שָׁלֹשׁ שָׁנִים, יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים--לֹא יֵאָכֵל. כד וּבַשָּׁנָה, הָרְבִיעִת, יִהְיֶה, כָּל-פִּרְיוֹ--קֹדֶשׁ הִלּוּלִים, לַי-ה-וָ-ה. כה וּבַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁת, תֹּאכְלוּ אֶת-פִּרְיוֹ, לְהוֹסִיף לָכֶם, תְּבוּאָתוֹ: (ויקרא יט כג)
אומר אור החיים הקדוש: ג׳ מצוות נאמרו כאן:
א) מצות ביאת הארץ. ב) מצוה לנטוע כל עץ מאכל. ג) מצוה לנהוג שנות הערלה.
יש לעיין בטעם מצות הערלה. מדוע אין לאכול את פרות הערלה?
הקב״ה בתחילת פרשת קדושים מצוינו להיות קדושים:
וַיְדַבֵּר יְ-ה-וָ-ה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ: כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֵיכֶם.
למה מצוה עלינו להיות קדושים?
על זה כבר עונה הפסוק במפורש: כי קדוש אני השם א-לוהיכם.
ולמה קדושתו של השם אומרת לנו גם להתקדש?
אין שום דבר יותר טוב ומושלם מבורא העולם. ואין שום טובה יותר גדולה לאדם מאשר להידמות ולהידבק במידותיו של ריבונו של עולם.
רש״י מביא הסבר אחר למילת הקישור כי בפסוק. ואומר כך:
אם אתם מקדשים עצמכם, מעלה אני עליכם כאילו קדשתם אותי.
כאשר העולם רואה אותנו נוהגים בצדק וברחמים. ענוונתנים רחמנים וגומלי חסדים. כולם משבחים את השם.
כיצד הופכים להיות אנשים קדושים?