וקראת דרור בארץ לכל יושביה, יובל היא תהיה לכם ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו תשובו.
בס"ד ערב שבת פרשת בהר-בחוקותיי
מה פרוש ״ יובל״?
מה מטרת שנת היובל?
מדוע בשנת השמיטה נאמר: שדך, כרמך, ספיח קצירך, ענבי נזירך ואילו ביובל נאמר בגוף שלישי: נזיריה, ספיחיה, תבואתה ?
עוד יש להתבונן בלשון אחוזה שנאמרה דוקא לגבי היובל, וכן בלשון קודש- ״וקדשתם את שנת החמישים שנה״ שנאמרה דוקא על היובל ולא על השמיטה.
למה רומזת שנת היובל?
נחלקו הפרשנים מה מקור השם יובל?
בס"ד עש"ק פרשת בהר שנת תשוע"ה
מובא בפרשה:
{לה} וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ:
{לו} אַל תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית וְיָרֵאתָ מֵאֱ-לֹהֶיךָ וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ:
{לז} אֶת כַּסְפְּךָ לֹא תִתֵּן לוֹ בְּנֶשֶׁךְ וּבְמַרְבִּית לֹא תִתֵּן אָכְלֶךָ:
{לח} אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה אֱ-לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת לָכֶם אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן לִהְיוֹת לָכֶם לֵא-לֹהִים: (ס)
כיצד נזכה לחיים של שלוה בארץ. מתי נגמל מהמלחמות והצרות?
מה התורה אומרת על כך?
התורה אומרת בפרשת בהר:
וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו: {טו} בְּמִסְפַּר שָׁנִים אַחַר הַיּוֹבֵל תִּקְנֶה מֵאֵת עֲמִיתֶךָ בְּמִסְפַּר שְׁנֵי תְבוּאֹת יִמְכָּר לָךְ: {טז} לְפִי רֹב הַשָּׁנִים תַּרְבֶּה מִקְנָתוֹ וּלְפִי מְעֹט הַשָּׁנִים תַּמְעִיט מִקְנָתוֹ כִּי מִסְפַּר תְּבוּאֹת הוּא מֹכֵר לָךְ: {יז} וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ כִּי אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה אֱלֹהֵיכֶם: {יח} וַעֲשִׂיתֶם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וִישַׁבְתֶּם עַל הָאָרֶץ לָבֶטַח: {יט} וְנָתְנָה הָאָרֶץ פִּרְיָהּ וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח עָלֶיהָ: ( ויקרא כה)
מה למדנו מכאן?
מה משמעות השביתה בשמיטה, כיצד נבין את ושבתה הארץ, וכי היא דבר חי?
פשוט הוא שעלינו לשחרר את הארץ מהמלאכות שאנו עושים.
אנו צריכים בשמיטה לתת לטבע לנהוג בטבעיותו. בזה גם ענינו לשאלה נוספת למה ירקות אסור לגדל בשמיטה ופירות העץ מותר?