חשוב מאוד ללמוד ולהבין את התשובה מאהבה. שהרי היא המשובחת ביותר, היא כוללת את כל שאר התשובות. היא השאיפה הגדולה, מכוחה נהפכים אפילו הזדונות לזכויות.
כך כותב הרמב״ם בהלכות תשובה פרק עשירי ואחרון:
ג [ב] הָעוֹבֵד מֵאַהֲבָה, עוֹסֵק בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְווֹת וְהוֹלֵךְ בִּנְתִיבוֹת הַחָכְמָה--לֹא מִפְּנֵי דָּבָר בָּעוֹלָם, לֹא מִפְּנֵי יִרְאַת הָרָעָה, וְלֹא כְּדֵי לִירָשׁ הַטּוֹבָה: אֵלָא עוֹשֶׂה הָאֱמֶת, מִפְּנֵי שְׁהוּא אֱמֶת; וְסוֹף הַטּוֹבָה לָבוֹא בִּכְלָל.
בתפילת ראש השנה אנו מוסיפים שלושה קטעים מיוחדים הנקראים מלכויות , זכרונות ושופרות. הם אלו שנותנים לתפילה את מיוחדותה.
מקור לכך אנו מוצאים בחז״ל:
אמר הקב"ה : אמרו לפני בראש השנה מלכיות זכרונות ושופרות. מלכיות -כדי שתמליכוני עליכם. זכרונות -כדי שיעלה זכרונכם לפני לטובה .ובמה בשופר . אמר ר' אבהו: למה תוקעין בשופר של איל בראש השנה ? אמר הקב"ה תקעו לפני בשופר של איל? כדי שאזכור לכם עקדת יצחק,(ראש השנה ט"ז.)
במאמרנו זה ננסה לעמוד במידת מה על ענינן של תפילות אלו:
למה בראש השנה לא עוסקים בחטאים, לא מתוודים וכדו׳?
יסוד ראשון: על מה בעיקר האדם נידון, מה ההבדל המהותי בין צדיק לרשע? לא בכמות העברות, אלה היכן הוא ככלל נמצא. מהי מגמתו הכללית. אדם שכל מעינו עשות טוב, כלפי קלקוליו יש לקב״ה סבלנות רבה.
למה דנים אותנו? מה עניין המשפט בראש השנה?
א. עניין המשפט קשור בקשר עמוק עם חופש הבחירה שלנו, ואחריותנו על מעשינו. המשפט אומר בעצם שיש משמעות לחיינו. שוה לנו לשלם את המחיר אבל לדעת שיש לנו ערך ותועלת. ומי שמעלתו גדולה יותר גם הציפיות ממנו גדלות בהתאם. אשרנו שהקב״ה שופטנו.
מובא בחז״ל שהעושה תשובה מאהבה זדונות נהפכים לזכויות.
זה פגז! יש כאן פלא עצום, חכמינו גילו לנו דרך להפוך את כל העברות והקלקולים למצוות ומעשים טובים. והרי הקב״ה אינו ותרן, ומדוע שיחשיב את העברות לזכויות? ניחה שהוא מוכן לסלוח לנו על העברות, גם זה כבר פלא, אבל להחשיבם לזכויות?!
ראשית יש לומר, זו כמובן זכותו של ה׳, ואינו צריך למסור לנו דין וחשבון למה כך החליט. אבל בעזרת ה׳ ננסה להבין במעט את שיטתו.
"אמרו לפני בראש השנה מלכיות זכרונות ושופרות. מלכיות - כדי שתמליכוני עליכם, זכרונות - כדי שיעלה זכרוניכם לפני לטובה, ובמה - בשופר. אמר רבי אבהו: למה תוקעין בשופר של איל? - אמר הקדוש ברוך הוא: תקעו לפני בשופר של איל, כדי שאזכור לכם עקידת יצחק בן אברהם, ומעלה אני עליכם כאילו עקדתם עצמכם לפני."(מסכת ראש השנה טו,א)
אנו רואים מהגמרא במסכת ראש השנה שעיקר העבודה בראש השנה ,מתחלקת לשלושה נושאים מלכויות זכרונות ושופרות . ובקיצור המלכת ה' למלך .