בס"ד ערה"ש התשע"ו
חכמינו במסכת ראש השנה מציינים שתקיעת השופר בראש השנה בתחילה במיושב ואחר כן בעמידה מערבבת את השטן וכך אומרת:
למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדין כדי לערבב השטן וא''ר יצחק כל שנה שאין תוקעין לה בתחלתה מריעין לה בסופה מ''ט דלא איערבב שטן( ראש השנה ט״ז)
והוא דבר פלא למה השטן מתבלבל מזה?
ולכאורה משמע להיפך דוקא מצוות שנעשות ברעש מדליקות את השטן ואילו כאשר נעשות בהשקט וביטחה אז הסכנה מיצר הרע פוחתת. וכך נאמר על קבלת לוחות הברית, לוחות ראשונים שניתנו בקולות וברקים וקול השופר הולך וחזק- נשתברו ואילו לוחות הברית השניים ניתנו בשקט ולא השתברו.
כולם יודעים שהעיקר בראש השנה הוא להמליך את השם למלך, אבל מה למי שמולך על כל העולם ולהכרזה של איזה פרעוש המודה בכך?
שאלה זו נחלקת לשתיים:
מה יוצא להשם מכך שנמליך אותו?
למה דוקא אנו נבחרנו למשימה?
לאחר שלמדנו על נפלאות התשובה מאהבה, על יכולה להפך את כל הזדונות לזכויות. הבא נראה כמה הדרכות מעשיות כדי לקנות מדרגה זו:
1. להתרגל לשאול עצמנו מה השם רוצה מאיתנו? ולא רק מה אסור ומה מותר.
לצערנו אנו רגילים לחיות במתח בין אסור לבין מותר, וזו רמת חיים נמוכה. רמת חיים הרבה יותר גבוהה, הינה במתח אחר, מה השם רוצה מאיתנו?
כמובן שאין הכוונה בדברי לזלזל במה שאסור, אבל היכן אנו חיים זו השאלה.
מספרים על הרב קוק שפעם ניגש אליו יהודי עם שאלה: האם יש להקפיד לקנות תוצרת עברית גם כשנוכרית יותר זולה? ענה לו הרב: כן לקנות רק מאחינו. אמר לו אותו יהודי, ששאל רב מסוים ואמר לו אם יש הפרש במחיר של מעל עשרים אחוז, מותר לו לקנות תוצרת של גוים. ענה לו הרב קוק, בודאי שרב זה צודק, אבל אני עניתי לך, מה השם רוצה ממך, ולא מה מותר לך. ונראה שזה גם ההבדל בין הנהגת טוב ורע לבין הנהגת אמת ושקר. העובד את השם מאהבה לא מתעסק בחשבונות קטנים, לא מסתפק בלהסתדר, אלה שואל עצמו כל הזמן, מה השם רוצה ממני עכשיו? מי שנוהג בחייו לפנים משורת הדין- גם איתו ינהגו לפנים משורת הדין.