אחרי שכבר עבדנו את ה' מאהבה בראש השנה, מדוע חוזרים שוב לדבר על יראה?
אחרי שעברנו באהבה את ראש השנה, אנחנו מתקדמים לטיפול ביראה.
כי, זו איננה עבודה מיראה מהסוג הנמוך, עבודה מתוך יראת העונש, כעת אנו בעבודה מיראה עליונה - יראת רוממות השם יתברך.
בס"ד עשרת ימי תשובה התשפ"ג
האם נכון לחזור ולפרוט את החטאים שלנו שנה אחרי שנה?
יש בחז"ל מחלוקת בדבר :
תָּנוּ רַבָּנַן: עֲבֵירוֹת שֶׁהִתְוַדָּה עֲלֵיהֶן יוֹם הַכִּפּוּרִים זֶה, לֹא יִתְוַדֶּה עֲלֵיהֶן יוֹם הַכִּפּוּרִים אַחֵר. וְאִם שָׁנָה בָּהֶן — צָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת יוֹם הַכִּפּוּרִים אַחֵר. וְאִם לֹא שָׁנָה בָּהֶן, וְחָזַר וְהִתְוַדָּה — עֲלֵיהֶן עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר: ״כְּכֶלֶב שָׁב עַל קִיאוֹ כְּסִיל שׁוֹנֶה בְּאִוַּלְתּוֹ״. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר: כׇּל שֶׁכֵּן שֶׁהוּא מְשׁוּבָּח, שֶׁנֶּאֱמַר: ״כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד״.(יומא פו)
בס"ד ערב יוה"כ הַשְּׁבִיעִ֗ת (=התשפ"ב)
לכאורה היינו מצפים לשמוע שבעתיד בבוא הגאולה השלמה יום הכיפורים יהיה הראשון מהחגים שיתבטל, הלא מטרתו לכפר על חטאי ישראל וכשנשלים את התיקון וכבר לא יהיו בידינו חטאים, למה יהיה נצרך עוד יום הכיפורים?
ברם חז"ל דוקא אומרים להיפך: מובא במדרש : "כל המועדים עתידין ליבטל, וימי הפורים אינן בטלים לעולם. אמר רבי אלעזר: אף יום-הכיפורים לא ייבטל לעולם, שנאמר והייתה זאת לכם לחוקת עולם"[1]. מה הכוונה ששאר המועדים עתידים להיבטל? ומדוע פורים וכפורים לא יתבטלו?
בפרשת אחרי מות העוסקת בסדרי עבודת כהן גדול ביום הכיפורים ובסדרי כניסתו פנימה אל הקודש מופיע הדרכה של התורה: וְכׇל־אָדָ֞ם לֹא־יִהְיֶ֣ה ׀ בְּאֹ֣הֶל מֹועֵ֗ד בְּבֹאֹ֛ו לְכַפֵּ֥ר בַּקֹּ֖דֶשׁ עַד־צֵאתֹ֑ו וְכִפֶּ֤ר בַּעֲדֹו֙ וּבְעַ֣ד בֵּיתֹ֔ו וּבְעַ֖ד כׇּל־קְהַ֥ל יִשְׂרָאֵֽל׃[1]
מה הטעם שאסרה תורה הימצאות כל אדם באהל מועד בזמן זה? כיצד הכהן הגדול עצמו כן נמצא באהל, אם כל אדם לא יהיה? האם דין זה עתיד להשתנות בעתיד?
בס"ד
אנו קוראים ביום הכיפורים את הפטרת סלו סלו[1]:
וְאָמַ֥ר סֹֽלּוּ־סֹ֖לּוּ פַּנּוּ־דָ֑רֶךְ הָרִ֥ימוּ מִכְשׁ֖וֹל מִדֶּ֥רֶךְ עַמִּֽי׃ (ס)
כִּי֩ כֹ֨ה אָמַ֜ר רָ֣ם וְנִשָּׂ֗א שֹׁכֵ֥ן עַד֙ וְקָד֣וֹשׁ שְׁמ֔וֹ מָר֥וֹם וְקָד֖וֹשׁ אֶשְׁכּ֑וֹן וְאֶת־דַּכָּא֙ וּשְׁפַל־ר֔וּחַ לְהַחֲיוֹת֙ ר֣וּחַ שְׁפָלִ֔ים וּֽלְהַחֲי֖וֹת לֵ֥ב נִדְכָּאִֽים׃
כִּ֣י לֹ֤א לְעוֹלָם֙ אָרִ֔יב וְלֹ֥א לָנֶ֖צַח אֶקְּצ֑וֹף כִּי־ר֙וּחַ֙ מִלְּפָנַ֣י יַֽעֲט֔וֹף וּנְשָׁמ֖וֹת אֲנִ֥י עָשִֽׂיתִי׃
בַּעֲוֺ֥ן בִּצְע֛וֹ קָצַ֥פְתִּי וְאַכֵּ֖הוּ הַסְתֵּ֣ר וְאֶקְצֹ֑ף וַיֵּ֥לֶךְ שׁוֹבָ֖ב בְּדֶ֥רֶךְ לִבּֽוֹ׃
דְּרָכָ֥יו רָאִ֖יתִי וְאֶרְפָּאֵ֑הוּ וְאַנְחֵ֕הוּ וַאֲשַׁלֵּ֧ם נִֽחֻמִ֛ים ל֖וֹ וְלַאֲבֵלָֽיו׃
בּוֹרֵ֖א נוב [נִ֣יב] שְׂפָתָ֑יִם שָׁל֨וֹם ׀ שָׁל֜וֹם לָרָח֧וֹק וְלַקָּר֛וֹב אָמַ֥ר יְ-הוָ֖ה וּרְפָאתִֽיו׃
וְהָרְשָׁעִ֖ים כַּיָּ֣ם נִגְרָ֑שׁ כִּ֤י הַשְׁקֵט֙ לֹ֣א יוּכָ֔ל וַיִּגְרְשׁ֥וּ מֵימָ֖יו רֶ֥פֶשׁ וָטִֽיט׃
אֵ֣ין שָׁל֔וֹם אָמַ֥ר אֱ-לֹהַ֖י לָרְשָׁעִֽים׃ (ס)
קְרָ֤א בְגָרוֹן֙ אַל־תַּחְשֹׂ֔ךְ כַּשּׁוֹפָ֖ר הָרֵ֣ם קוֹלֶ֑ךָ וְהַגֵּ֤ד לְעַמִּי֙ פִּשְׁעָ֔ם וּלְבֵ֥ית יַעֲקֹ֖ב חַטֹּאתָֽם׃
וְאוֹתִ֗י י֥וֹם יוֹם֙ יִדְרֹשׁ֔וּן וְדַ֥עַת דְּרָכַ֖י יֶחְפָּצ֑וּן כְּג֞וֹי אֲשֶׁר־צְדָקָ֣ה עָשָׂ֗ה וּמִשְׁפַּ֤ט אֱ-לֹהָיו֙ לֹ֣א עָזָ֔ב יִשְׁאָל֙וּנִי֙ מִשְׁפְּטֵי־צֶ֔דֶק קִרְבַ֥ת אֱ-לֹהִ֖ים יֶחְפָּצֽוּן׃
לָ֤מָּה צַּ֙מְנוּ֙ וְלֹ֣א רָאִ֔יתָ עִנִּ֥ינוּ נַפְשֵׁ֖נוּ וְלֹ֣א תֵדָ֑ע הֵ֣ן בְּי֤וֹם צֹֽמְכֶם֙ תִּמְצְאוּ־חֵ֔פֶץ וְכָל־עַצְּבֵיכֶ֖ם תִּנְגֹּֽשׂוּ׃
הֵ֣ן לְרִ֤יב וּמַצָּה֙ תָּצ֔וּמוּ וּלְהַכּ֖וֹת בְּאֶגְרֹ֣ף רֶ֑שַׁע לֹא־תָצ֣וּמוּ כַיּ֔וֹם לְהַשְׁמִ֥יעַ בַּמָּר֖וֹם קוֹלְכֶֽם׃
הֲכָזֶ֗ה יִֽהְיֶה֙ צ֣וֹם אֶבְחָרֵ֔הוּ י֛וֹם עַנּ֥וֹת אָדָ֖ם נַפְשׁ֑וֹ הֲלָכֹ֨ף כְּאַגְמֹ֜ן רֹאשׁ֗וֹ וְשַׂ֤ק וָאֵ֙פֶר֙ יַצִּ֔יעַ הֲלָזֶה֙ תִּקְרָא־צ֔וֹם וְי֥וֹם רָצ֖וֹן לַי-הוָֽה׃
הֲל֣וֹא זֶה֮ צ֣וֹם אֶבְחָרֵהוּ֒ פַּתֵּ֙חַ֙ חַרְצֻבּ֣וֹת רֶ֔שַׁע הַתֵּ֖ר אֲגֻדּ֣וֹת מוֹטָ֑ה וְשַׁלַּ֤ח רְצוּצִים֙ חָפְשִׁ֔ים וְכָל־מוֹטָ֖ה תְּנַתֵּֽקוּ׃
הֲל֨וֹא פָרֹ֤ס לָֽרָעֵב֙ לַחְמֶ֔ךָ וַעֲנִיִּ֥ים מְרוּדִ֖ים תָּ֣בִיא בָ֑יִת כִּֽי־תִרְאֶ֤ה עָרֹם֙ וְכִסִּית֔וֹ וּמִבְּשָׂרְךָ֖ לֹ֥א תִתְעַלָּֽם׃
אָ֣ז יִבָּקַ֤ע כַּשַּׁ֙חַר֙ אוֹרֶ֔ךָ וַאֲרֻכָתְךָ֖ מְהֵרָ֣ה תִצְמָ֑ח וְהָלַ֤ךְ לְפָנֶ֙יךָ֙ צִדְקֶ֔ךָ כְּב֥וֹד יְ-הוָ֖ה יַאַסְפֶֽךָ׃
אָ֤ז תִּקְרָא֙ וַי-הוָ֣ה יַעֲנֶ֔ה תְּשַׁוַּ֖ע וְיֹאמַ֣ר הִנֵּ֑נִי אִם־תָּסִ֤יר מִתּֽוֹכְךָ֙ מוֹטָ֔ה שְׁלַ֥ח אֶצְבַּ֖ע וְדַבֶּר־אָֽוֶן׃
וְתָפֵ֤ק לָֽרָעֵב֙ נַפְשֶׁ֔ךָ וְנֶ֥פֶשׁ נַעֲנָ֖ה תַּשְׂבִּ֑יעַ וְזָרַ֤ח בַּחֹ֙שֶׁךְ֙ אוֹרֶ֔ךָ וַאֲפֵלָתְךָ֖ כַּֽצָּהֳרָֽיִם׃
וְנָחֲךָ֣ יְ-הוָה֮ תָּמִיד֒ וְהִשְׂבִּ֤יעַ בְּצַחְצָחוֹת֙ נַפְשֶׁ֔ךָ וְעַצְמֹתֶ֖יךָ יַחֲלִ֑יץ וְהָיִ֙יתָ֙ כְּגַ֣ן רָוֶ֔ה וּכְמוֹצָ֣א מַ֔יִם אֲשֶׁ֥ר לֹא־יְכַזְּב֖וּ מֵימָֽיו׃
וּבָנ֤וּ מִמְּךָ֙ חָרְב֣וֹת עוֹלָ֔ם מוֹסְדֵ֥י דוֹר־וָד֖וֹר תְּקוֹמֵ֑ם וְקֹרָ֤א לְךָ֙ גֹּדֵ֣ר פֶּ֔רֶץ מְשֹׁבֵ֥ב נְתִיב֖וֹת לָשָֽׁבֶת׃
אִם־תָּשִׁ֤יב מִשַּׁבָּת֙ רַגְלֶ֔ךָ עֲשׂ֥וֹת חֲפָצֶ֖יךָ בְּי֣וֹם קָדְשִׁ֑י וְקָרָ֨אתָ לַשַּׁבָּ֜ת עֹ֗נֶג לִקְד֤וֹשׁ יְ-הוָה֙ מְכֻבָּ֔ד וְכִבַּדְתּוֹ֙ מֵעֲשׂ֣וֹת דְּרָכֶ֔יךָ מִמְּצ֥וֹא חֶפְצְךָ֖ וְדַבֵּ֥ר דָּבָֽר׃
אָ֗ז תִּתְעַנַּג֙ עַל־יְ-הוָ֔ה וְהִרְכַּבְתִּ֖יךָ עַל־בָּ֣מֳותֵי אָ֑רֶץ וְהַאֲכַלְתִּ֗יךָ נַחֲלַת֙ יַעֲקֹ֣ב אָבִ֔יךָ כִּ֛י פִּ֥י יְ-הוָ֖ה דִּבֵּֽר׃ (ס)
השאלה הראשונה שנשאלת בנוגע להפטרות, מה הקשר ביניהן לבין השבת או המועד שבו הן נקראות, מדוע בחרו בהן חכמי ישראל, אז מה הקשר בין ההפטרה ליום הכיפורים? דרך שאלה זו ברצוני גם לגשת להבנת מהלך הנבואה הזו, למסרים העיקריים העולים ממנה, גם להבין את החיבור אל השבת המובאת בסוף ההפטרה.
בס"ד לקראת יום הכיפורים התש"פ
מובא במסכת יומא ח,ט:
הָאוֹמֵר:
"אֶחֱטָא וְאָשׁוּב, אֶחֱטָא וְאָשׁוּב",
אֵין מַסְפִּיקִים בְּיָדוֹ לַעֲשׁוֹת תְּשׁוּבָה.
"אֶחֱטָא, וְיוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר",
אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר.
עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם, יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר;
וְשֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר,
עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ.
בס״ד תשרי התשע״ט
ברצוני הפעם לנסות לעמוד במעט על טעם הצום ביוה״כ וטעם האכילה בתשיעי בחודש.
כמובן אנו צמים כי השם ציווה עלינו לצום, אבל ברצוננו להתבונן בטעם הצום.
גם ננסה להבין מאמר חכמינו שאמרו שכל המענג את יום התשיעי בתשרי ומרבה בו בסעודות מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי.
גם להבין מאמר חכמים
מסכת תענית פרק ד - משנה ח
אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת, בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַמִּשְׁפָּחָה. שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל (משלי לא). וְאוֹמֵר, תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ (שיר השירים ג). בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ, זֶה מַתַּן תּוֹרָה. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ, זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁיִּבָּנֶה בִמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. אָמֵן:
בס״ד ערב יום הכיפורים שנת התשע״ח
מובא בפרשת המועדות שבפרשת אמור:
{כז} אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַי-ה-וָֹ-ה:
{כח} וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי יְ-ה-וָֹ-ה אֱל-ֹהֵיכֶם:
שאלות:
פרשת המועדות כבר עסקה בפסח בשבועות ובראש השנה ופתאום בהגיעה לעסוק ביוה״כ אומרת אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי , מה משמעות אך זה ?
בפסוק הבא אומר הכתוב שלא נעשה כל מלאכה כי יום כפורים הוא לכפר עלינו. מה הקשר בין התענית לבין היותו מכפר לנו?
בס"ד ערב יוה"כ תשרי התשע"ח
כותב הרמב״ם בהלכות תשובה
ג בַּזְּמַן הַזֶּה שֶׁאֵין בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם וְאֵין לָנוּ מִזְבַּח כַּפָּרָה אֵין שָׁם אֶלָּא תְּשׁוּבָה. הַתְּשׁוּבָה מְכַפֶּרֶת עַל כָּל הָעֲבֵרוֹת. אֲפִלּוּ רָשָׁע כָּל יָמָיו וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה בָּאַחֲרוֹנָה אֵין מַזְכִּירִין לוֹ שׁוּם דָּבָר מֵרִשְׁעוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל לג-יב) 'רִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ'. וְעַצְמוֹ שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר לַשָּׁבִים שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא טז-ל) 'כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם':
לכאורה היום מצבנו יותר טוב מזמן ביהמ״ק, בלי עבודה בלי שעיר לעזאזל, עיצומו של יום מכפר, וכי יתכן שהיום כפרתנו יותר קלה מזמן ביהמ״ק?
בס"ד ערב יוה"כ תשרי התשע"ח
מה תפקידו של היצר הרע? כיצד הוא בעצם שומר עלינו?
הפסוק אומר כי מלאכיו יצוה לך לשמרך...
אומר הזוהר הקדוש שמלאכים אלה הם היצר הטוב והיצר הרע. וכך אומר:
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים וְגוֹ'. רַבִּי יְהוּדָה פָּתַח, (תהלים צא) כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךְ בְּכָל דְּרָכֶיךְ. פָּסוּק זֶה בֵּאֲרוּהוּ הַחֲבֵרִים, שֶׁהֲרֵי בְּשָׁעָה שֶׁאָדָם בָּא לָעוֹלָם, מִיָּד מִזְדַּמֵּן עִמּוֹ יֵצֶר הָרָע שֶׁהוּא מְקַטְרֵג לָאָדָם תָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ד) לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ. מִי זֶה חַטָּאת רֹבֵץ? זֶה יֵצֶר הָרָע.
וּמָתַי בָּא אָדָם לְהִטָּהֵר? כְּשֶׁהוּא בֶּן שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנִים, אָז מִזְדַּוֵּג הָאָדָם בִּשְׁנֵיהֶם, אֶחָד מִיָּמִין וְאֶחָד מִשְּׂמֹאל. יֵצֶר טוֹב לְיָמִין, וְיֵצֶר הָרָע לִשְׂמֹאל. וְאֵלֶּה הֵם שְׁנֵי מַלְאָכִים מַמָּשׁ מְמֻנִּים, וְהֵם נִמְצָאִים תָּמִיד עִם הָאָדָם.
.{ הזהר לפרשת וישלח מתורגם}
והוא פלא גדול כיצד היצר הרע מהווה השומר? האם הוא לא האויב שלנו??
בס"ד ערב יוה"כ תשרי התשע"ח
כותב הרמב״ם בהלכות תשובה
ג בַּזְּמַן הַזֶּה שֶׁאֵין בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם וְאֵין לָנוּ מִזְבַּח כַּפָּרָה אֵין שָׁם אֶלָּא תְּשׁוּבָה. הַתְּשׁוּבָה מְכַפֶּרֶת עַל כָּל הָעֲבֵרוֹת. אֲפִלּוּ רָשָׁע כָּל יָמָיו וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה בָּאַחֲרוֹנָה אֵין מַזְכִּירִין לוֹ שׁוּם דָּבָר מֵרִשְׁעוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל לג-יב) 'רִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ'. וְעַצְמוֹ שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר לַשָּׁבִים שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא טז-ל) 'כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם':
לכאורה היום מצבנו יותר טוב מזמן ביהמ״ק, בלי עבודה בלי שעיר לעזאזל, עיצומו של יום מכפר, וכי יתכן שהיום כפרתנו יותר קלה מזמן ביהמ״ק?
בס״ד ערב יום הכיפורים שנת התשע״ח
מובא בפרשת המועדות שבפרשת אמור:
{כז} אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַי-ה-וָֹ-ה:
{כח} וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי יְ-ה-וָֹ-ה אֱל-ֹהֵיכֶם:
שאלות:
פרשת המועדות כבר עסקה בפסח בשבועות ובראש השנה ופתאום בהגיעה לעסוק ביוה״כ אומרת אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי , מה משמעות אך זה ?
בפסוק הבא אומר הכתוב שלא נעשה כל מלאכה כי יום כפורים הוא לכפר עלינו. מה הקשר בין התענית לבין היותו מכפר לנו?
בס״ד ערב יוה״כ תשרי התשע״ז
מובא בתלמוד במסכת ברכות לד:
וא''ר חייא בר אבא א''ר יוחנן: כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לבעלי תשובה, אבל צדיקים גמורים עין לא ראתה אלהים זולתך . ופליגא דר' אבהו דא''ר אבהו: מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין , שנאמר {ישעיה נז-יט} ״שלום שלום לרחוק ולקרוב״, לרחוק ברישא והדר לקרוב.
ורבי יוחנן אמר לך: מאי רחוק? שהיה רחוק מדבר עבירה מעיקרא. ומאי קרוב? שהיה קרוב לדבר עבירה ונתרחק ממנו השתא. (ברכות לד)
הנה בפשיטות חכמי התלמוד נחלקו מי נמצא במקום טוב יותר הצדיקים הגמורים או בעלי התשובה. גם נחלקו מה ראו הנביאים, האם ראו בחזונם הנבואי רק את שכרם של בעלי התשובה, ואילו שכרם של הצדיקים הגמורים, לעין ערוך גדול יותר, או להיפך.
מה הסברה שבעלי התשובה נמצאים במקום יותר גבוה מהצדיקים שלא חטאו? הלא לכאורה כאן יש דף חלק ונקי וכאן יש דף מחוק?
בס"ד ערב יוה"כ שנת תשוע"ה
בתפילת יוה״כ ב״ כל נדרי״ אנו מתירים להתפלל עם העבריינים. למה דוקא ביוה״כ אנו מתירים זאת. האם בשאר הזמן אנו אוסרים להתפלל עמם? ולמה בראש השנה לא אומרים זאת?
ישנה בדיחה שבראש השנה כל העבריינים הצטרפו לברסלב ונסעו לאומן, לכן אין צורך להתיר התפילה איתם. טוב זו רק בדיחה.
האדם אחראי על מעשיו- אנו מבינים ושמחים בזה. כי השם מחשיב אותנו ומאמין בנו.
השם לא וותרן- אנו גם מבינים, אחרת העולם ככלל ואנו בפרט לא יגיע לייעודו.
השם אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד- אנו גם מבינים, הוא לא רוצה לוותר לנו אבל הוא רוצב שנצליח ומוכן להתאזר בסבלנות איתנו. גם מוכן לסלוח לנו בראותו ששבנו מדרכינו הרעים, וכבר התחלנו חיים חדשים.
אבל כיצד יכול כהן גדול בעבודת יום הכיפורים לפני ולפנים לבטל ולכפר על חטאי היחידים? אמנם על חטאים חמורים לא די בעבודת כה״ג ויש צורך גם בתשובת היחיד, אבל כיצד זה שאדם אחד גדול ככל שיהיה מסדר את העניינים לכל ההמונים? ובמה זה שונה מאמונת הנוצרים הסבורים שהשם מוותר גם לאינם שבים בתשובה?
ערב יום כיפור
מצוה להרבות באכילה ואנו מקבלים שכר על האכילה כמו על הצום.
מנהג כפרות- יש נוהגים לקחת תרנגול לזכר ותרנגולת לנקבה לומר עליהם נוסח הכפרות ולתת אותם או שוים לעניים.
ויותר טוב לעשות הכפרות על כסף בשוי של תרנגול לכל בן בית ולתנו לצדקה.
טבילה במקוה-נוהגים לטבול במקוה בערב יום כיפור. ומותר אף לאבלים לטבול/לרחוץ לפני החג כי יום כיפור מבטל שבעה.
פיוס חברו-מצוה לבקש סליחה ממי שפגענו בו, בכלל זה מבני הזוג ומההורים. ומצוה על הנפגע לסלוח ולא להקפיד. לעיתים אין לנו אפשרות לבקש סליחה או איננו זוכרים כלל שפגענו, העצה לזה לקבל על עצמנו לסלוח לכל מי שפגע בנו, וה׳ יתן בלב מי שפגענו בו גם לסלוח לנו.