חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




 

האם הסוכה הינה סוג של גלות או דוקא חיים ארץ ישראלים בריאים וטובים?

בס"ד ערב סוכות התשפ"א

הנה הזרע שמשון מבאר שכיוון שיציאת מצרים היתה לפני שעם ישראל השלים את כל המשימה שלו בגלות, מה שגרם לישראל לצאת לגלויות נוספות במשך ההיסטוריה, רצה הקב"ה לתת לנו חלופה באמצעותה נוכל להיפטר מהגלות, תחליף לגלות, וכך כותב :

... אלא ודאי שמשום הכי תכף שהוציאם ממצרים קודם זמנם, שזה גורם להם לרדת בגלויות אחרות, כדי שלא יצערו על זה עשה להם סוכות, כלומר שאם יזכו יהיו נפטרים מהגלות בסוכה זו, והיינו דקפיד קרא (שמקפידה התורה) שידעו הדורות שתכף ביציאתם ממצרים נתן להם נחמה זו, כדי שישתדלו להיות זכאים, ולא יאמרו מה תועלת לנו להיות זכאים אם בין כך ובין כך אנו חייבים גלות, ואם לא היו עושים העגל היו נפטרים בזה מחוב הגלות[1]

לעומתו הגאון מוילנא דוקא השווה בין הסוכה לארץ ישראל, הוא אמר שאת שתי המצות הללו אנו זוכים לקיימם אפילו כשאנו ישנים. בשתיהן אנו נכנסים כולנו לתוך המצוה עם כל גופנו.

אז הסוכה הינה תחליף לגלות או שער כניסה לארץ ישראל?

המשך קריאה: סוכת שלום בין רבי שמשון לבין הגאון

 

בס"ד הושענה רבא סוכות התש"פ

את שבעת הרועים, שבעת האושפיזין, אנו פוגשים במשך כל ימי הסוכות ואף בשמחת תורה בשבעת ההקפות המתחלקות לפי הרועים.
ראשית, מיהם שבעת הרועים? למה אנחנו מזמינים דוקא אותם לסוכתנו?
שבעת הרועים הם אברהם יצחק יעקב.
משה, אהרן, יוסף ודוד.
חכמינו סדרו אותם כנגד שבעת הספירות והמידות הראשיים.
אברהם- אהבה-חסד      יצחק- גבורה-דין
         יעקב- רחמים-תפארת
משה- נצח          אהרן- הוד
              יוסף- יסוד
              דוד- מלכות.
למה דוקא הם הרועים, למה נגיד רבי שמעון בר יוחאי לא ביניהם? או רבי עקיבא וכדו'?

המשך קריאה: שבעת הרועים

 

בס״ד לכבוד חג הסוכות תשרי התשע״ט

 

 וַיְצַו מֹשֶׁה אוֹתָם לֵאמֹר מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת:

{יא}  בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי יְ-הֹ-וָ-ה אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם:

{יב}  הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת יְ-הֹ-וָ-ה אֱלֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת:

{יג}  וּבְנֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ יִשְׁמְעוּ וְלָמְדוּ לְיִרְאָה אֶת יְ-הֹ-וָ-ה אֱלֹהֵיכֶם כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ: (פ)

שאלות:

  1. מתי אמור להערך מעמד הקהל, הכתוב מציין מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה בחג הסוכות, האם מדובר בחג הסוכות שבתחילת שנת השמיטה ואז מובן הביטוי מועד שנת השמיטה, אבל פחות מובן הביטוי מקץ, או שמדובר על חג הסוכות שחל בשנה השמינית במוצאי שנת השמיטה, ואז מובן הביטוי מקץ אולם פחות מובן הביטוי מועד השמיטה?
  2. שואל אור החיים: צריך לדעת למה כפל שני פעמים תיבת למען, ולא הספיק לומר למען ישמעו וילמדו, וכמו שאמר בפסוק שאחרי זה שאמר ישמעו ולמדו:
  3. כידוע נשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמן, דהיינו ממצוות עשה התלויות בזמן מסוים כגון ציצית , תפילין , סוכה , עליה לרגל וכדומה, מדוע כאן התורה מצוה במפורש אף את הנשים במצות עשה שהזמן גרמה?
  4. עוד יותר מפתיע למצוא את הטף במצוה זו, מה לילדים ולמצוות מהתורה?.

המשך קריאה: מצות הקהל

 

בס״ד עש״ק חול המועד סוכות התשע״ח

נוהגים בקהילות ישראל לקרוא את מגילת קהלת בשבת חול המועד סוכות, ולכאורה לא מתאים לסוכות, חג שאנו מצווים בו לשמוח, שלוש פעמים מזכירה התורה את השמחה בחג, ומגילת קהלת כולה פסימיות, למשל חוזר על עצמו הביטוי מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש, דור הולך ודור בא, או הבל הבלים כי הכל הבל ועוד כהנה רבים?

והנה עיננו הרואות שבעולם הזה העניים על פי רוב יותר שמחים מהעשירים והוא דבר פלא? והעניים חושבים שאם היו זוכים לעושר שמחתם הייתה כפליים?!

גם עיננו הרואות שככל שיוסיף האדם דעת וחכמה כך יוסיף מכאוב( גם זה מובא בקהלת).

באמת בא שלמה המלך דווקא לזכותנו במידת השמחה, אז מניין נשיג השמחה?

נראה שהוא רוצה במיוחד לעזור לעשירים ולחכמים להשיג שמחה ורוגע. ראשית מה הבעיה שלהם?

המשך קריאה: מה יתרון לאדם בקריאת קהלת שיקרא בסוכות?

 

בס״ד לקראת חג הסוכות התשע״ח

הגמרא במסכת סוכה מחפשת אסמכתא בתורה לדין הסוכה, שגובהה המינימלי הינו 10 טפחים.  (הפשט שעשרה טפחים זה הגובה המינימלי שאדם יכול לשבת בתוכו בצורה זקופה) בחיפושיה הגיעה הגמרא לארון הברית שגובהו עם הכפורת היה 10 טפחים. אמנם גם זה לא מפורש לגמרי בפסוק ( מפורש שהארון עצמו היה בגובה אמה וחצי שהם תשעה טפחים והכפורת לא מצוין גובהה אבל הגמרא לומדת שהיה טפח).

הגמרא שואלת והלא בארון הברית הגובה הינו כולל, מבחוץ, ואילו בסוכה הגובה של עשרה טפחים הינו מבפנים לא כולל הסכך?

המשך קריאה: סוכת עשרה טפחים

 

לקראת סוכות התשע״ח

(מסכת סוכה לה ע״א)

עץ שטעם עצו וטעם פריו שווים הוי אומר זה אתרוג. 

ראשית כיצד למדה הגמרא מהלשון פרי עץ הדר שטעם עצו וטעם פריו שווים?

שנית מה משמעות העניין שטעמם שווה?

המשך קריאה: פרי עץ הדר- שטעם עצו וטעם פריו שווים

 

בס"ד סוכות שנת תשע"ז

 

ביהדות הרבה דברים מחולקים לארבע, ויש לכל הרביעיות הללו מבנה וסדר. נביא בקצרה כמה דוגמאות:

ארבעת חלקי היממה, ארבע מיתות בית דין(סקילה, שריפה, הרג וחנק), ארבע סוגי שררות( מלך, חכם, כהן ונביא), ארבעת המינים( אתרוג, הדס, ערבה ולולב)

ארבעת הרגלים וארבעת האבות ועוד. 

הפעם נעסוק בע״ה בנושא ארבעת המינים:

המשך קריאה: ארבעת המינים וארבעת היסודות

 

 

בס"ד

כדי שבני האדם יתאחדו, הם זקוקים לאתגר משותף. אתגר שהעולם יוכלו להזדהות איתו ולהירתם לקיימו. אתגר הנמצא מחוץ לקופסה. 

סיסמאות כמו ״איש באמונתו יחיה״. ערכי הליבראליים או ״צדק חברתי״, או ״ערכי הדמוקרטיה״ או אליל ההשכלה, מעורפלים ותמיד נתונים במחלוקת, ואין תמימות דעים עליהם, ומי האחראי לפרשם?

המשך קריאה: חגם של כל בני האדם.

 

בס"ד     סוכות שנת תשוע"ה

קראנו השבת על מלחמת גוג ומגוג וסופה, ברצוני הפעם לנסות לעמוד על מיקומה של המלחמה האחרונה שטרם היתה. 

ראשית אפתח בתמצית העניין. הנביאים יואל זכריה ויחזקאל מדברים עליה. מדובר על אוסף של עמים אשר יבואו להלחם בישראל, מפשט הנבואות משמע שמלחמה זו תהיה לאחר שמלך המשיח כבר ימלוך ועם ישראל ישב שקט ושאנן בארץ בערי פרזות. קבוץ אויבים זה יהיה כדי לקעקע את מהלך התיקון הגדול שעם ישראל בנשיאות המשיח יביא לעולם. וסופו של גוג וכל המונו יהיה טראגי, לאחריו יתחיל עידן חדש בעולם ומזרח תיכון חדש יפרח. מאז גם יבואו כל האומות לחוג את חג הסוכות ועוד שלל נפלאות. 

היכן יתרחש קרב אלוהי זה?

המשך קריאה: עמק יהושפט

 

 

בס"ד ערב סוכות שנת תשוע"ה

השלום הוא בוודאי חלום מקסים. אמנם לא של דאע״ש ועוד כמה ארגונים, אבל המוני אנשים לשלום מייחלים. את תפילת העמידה אנו מסיימים שלוש פעמים ביום בתפילת שים שלום טובה וברכה חן וחסד ורחמים. 

אבל השאלה היא מה הדרך? אמנם יש רחוב בתל אביב דרך השלום, אבל עד היום דרך השלום הביאה רק למלחמות ולאבדות. 

גם חג הסוכות הבעל״ט מצטייר במסורת ישראל כחג השלום. אנו מתפללים להשם ופרוס עלינו סוכת שלומך, גם שלומית בונה סוכת שלום.

אבל כיצד נשיג שלום בין כל האומות?

איזו קורת גג תוכל לסוכך על כל הבריות?

המשך קריאה: סוכת שלום

שעור לקראת סוכות תשע"ב

 

שמחת בית השואבה

 

 

מובא בנביאים שכל הגויים בעתיד יבואו לחוג את חג הסוכות. ומובא בחז״ל דיון בין הגויים לבין השם שבעטיו יתן להם את מצות הסוכה לקיים ואז השם יוציא חמה מנרתיקה. הגויים יתקשו לשבת בסוכה והם יבעטו בה...

המשך קריאה: חג הסוכות לעתיד לבוא

 

התקופה- ראשית ימי הבית השני. לפני כ2400 שנה.

הדמויות המרכזיות- עזרא הסופר יחד עם נחמיה מנהיגים את היהודים שארית הפליטה השבים לציון מהגולה. מסופר בספר נחמיה תיאור על חג הסוכות המיוחד שנחוג בימיהם כמו שלא תואר בכל התנ״ך כולו:

{יג}  וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי נֶאֶסְפוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְכָל הָעָם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם אֶל עֶזְרָא הַסֹּפֵר וּלְהַשְׂכִּיל אֶל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה: 

{יד}  וַיִּמְצְאוּ כָּתוּב בַּתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה בְּיַד מֹשֶׁה אֲשֶׁר יֵשְׁבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּסֻּכּוֹת בֶּחָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי: {טו}  וַאֲשֶׁר יַשְׁמִיעוּ וְיַעֲבִירוּ קוֹל בְּכָל עָרֵיהֶם וּבִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר צְאוּ הָהָר וְהָבִיאוּ עֲלֵי זַיִת וַעֲלֵי עֵץ שֶׁמֶן וַעֲלֵי הֲדַס וַעֲלֵי תְמָרִים וַעֲלֵי עֵץ עָבֹת לַעֲשֹׂת סֻכֹּת כַּכָּתוּב: (פ) 

{טז}  וַיֵּצְאוּ הָעָם וַיָּבִיאוּ וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם סֻכּוֹת אִישׁ עַל גַּגּוֹ וּבְחַצְרֹתֵיהֶם וּבְחַצְרוֹת בֵּית הָאֱ-לֹהִים וּבִרְחוֹב שַׁעַר הַמַּיִם וּבִרְחוֹב שַׁעַר אֶפְרָיִם: {יז}  וַיַּעֲשׂוּ כָל הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן הַשְּׁבִי סֻכּוֹת וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת כִּי לֹא עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא וַתְּהִי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד: 

מהפסוקים עולה תמונה לפיה חלקים גדולים מהעם היו דומה למה שנקרא היום חילונים. הם הופתעו לגלות ולשמוע שיש דבר כזה חג סוכות. וכששמעו על החג ומצוותו הם הלכו ליערות ולהרים וקצצו ענפים לסכך ולארבעת המינים ועשו חג סוכות שכמוהו לא היה מימות ישוע בן נון, ותהי שמחה גדולה מאוד. 

השאלה כיצד יתכן שכל ימי הבית הראשון לא היה חג סוכות כמוהו, בממלכת דוד ושלמה או בזמן חזקיהו המלך בטח קיימו את מצוות התורה בהידור? וכיצד יתכן שהם לא הכירו את מצות הסוכה?

ולמה יהושע בן נון נקרא כאן ישוע, היכן נעלמה ההא שלו?

המשך קריאה: חג הסוכות של עזרא ונחמיה

 

בס"ד                             ט"ז בתשרי התשע"ה

התורה מצווה אותנו לחוג את חג הסוכות זכר לסוכות שבהם ישבנו בהוציא השם אותנו מארץ מצרים. מה היה מיוחד בסוכות אלו שכנגדם אנו חוגגים כל ההיסטוריה את חג הסוכות. והלא אנו לא מציינים חג לכל אירוע היסטורי גם אם הוא חשוב. אין לנו חג המן או חג באר מרים למרות שהיו אלה ניסים מדהימים שליוו את ישראל בנדודי המדבר?

המשך קריאה: סוכות ומקורו בתורה

 

על פי חז״ל יש כוח בעבודת הקודש של חג סוכות לתקן את חטא אדם הראשון. 

מה היה חטאו? אכל מעץ הדעת. ומה בכך שאכל?

התשובה הפשוטה היא שהוא עבר על צו ה׳. אז התיקון הפשוט לחטא האדם הראשון להיות תמימים עם ה׳. לא להתפלפל ולחפש חוכמות כאשר דבר ה׳ ברור. פלפולו של אדם הראשון היה, מה טעם ברא ה׳ עץ פרי, אם לא בשביל שנאכל ממנו. אנו לוקחים בחג הסוכות את ארבעת המינים ומקלסים את ה׳ ושמחים לפניו, ולא אוכלים בכל משך החג מהאתרוג, אשר לדעת רבי אבא במסכת סוכה, היה זה עץ הדעת ממנו נאסר לאכול. לא הכל נבחן בתועלת הפרטית שלנו.  

המשך קריאה: תיקון חטא אדם הראשון בסוכות   

 

אחת מארבעת המינים שנצטוינו לטול בחג הסוכות ולשמוח בהם לפני ה׳ א-לוהינו. 

מה המיוחד בו? מהי תרומתו לשאר המינים? ומהי תרומתם לו?

עץ האתרוג שייך למשפחת ההדרים ודומה להם בכמה ענינים אבל בכל זאת שונה הוא מהם ומכל עצי השדה. 

טעם עצו וטעם פריו שוים- אם נקח חתיכת עלה או אף קליפה שלו טעמה כשל פריו. בשל כך מובאת בחז״ל דעה שזהו עץ הדעת וכך מובא:

רבי אבא דעכו אמר: אתרוג היה, זהו שנאמר ״ ותרא האשה כי טוב העץ למאכל״- צא וראה איזהו אילן שעצו נאכל כפריו, ואין אתה מוצא אלה אתרוג. ( בראשית רבה טו)

רבי אבא מדייק מלשון הפסוק, חוה ראתה שהעץ עצמו טוב למאכל, וזה מתאים רק לאתרוג. 

המשך קריאה: פרי עץ הדר