עשרת המכות-היו קורס אמונה מזורז למצרים.
חז"ל חילקו אותן לשלושה שלבים:
א- דצ״ח -דם צפרדע כינים
ב- עד״ש -ערוב דבר ושחין
ג- באח״ב - ברד ארבה חושך ובכורות
לפני שלב א, השם מקדים לומר את היעד, בְּזֹאת תֵּדַע כִּי אֲנִי יְ-ה-ו-ה. (שמות ז, יז)
לפני שלב ב, השם מציב יעד נוסף, לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֲנִי י-ה-וָ-ה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.(שמות ח, יח)
ולפני שלב ג, היעד הוא, בַּעֲבוּר תֵּדַע כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל הָאָרֶץ. (שמות ט, יד)
מדוע השם הקשה את לב פרעה, הרי זו התערבות בחופש הבחירה שלו? וממילא אין מקום להעניש את פרעה על מעשיו אלו.
נאמר בתורה (שמות ז, ג)
ג וַאֲנִי אַקְשֶׁה, אֶת-לֵב פַּרְעֹה; וְהִרְבֵּיתִי אֶת-אֹתֹתַי וְאֶת-מוֹפְתַי, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
ד וְלֹא-יִשְׁמַע אֲלֵכֶם פַּרְעֹה, וְנָתַתִּי אֶת-יָדִי בְּמִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-צִבְאֹתַי אֶת-עַמִּי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, בִּשְׁפָטִים, גְּדֹלִים.
ה וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי יְ-ה-ו-ָה, בִּנְטֹתִי אֶת-יָדִי עַל-מִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִתּוֹכָם.
בשאלה זו עסקו רבים מגדולי ישראל.
יש מהם שענו שלאחר שפרעה בחר מעצמו להרשיע, והרשיע והתריס נגד השם מאוד, שוב לא ניתן לו פתח לתשובה.(רמב״ם, רש״י) . גם הרמב״ן כתב שלאחר שעשה רעות גדולות חינם, נתחייב למנוע מננו דרכי תשובה.
פרשת וארא פותחת בפסוקים :
ב וַיְדַבֵּר אֱלֹ-הִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי י-ה-ו-ה. ג וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁ-דָּי; וּשְׁמִי יְ-ה-וָ-ה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם. ד וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתָּם, לָתֵת לָהֶם אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן--אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם, אֲשֶׁר-גָּרוּ בָהּ. ה וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי, אֶת-נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר מִצְרַיִם, מַעֲבִדִים אֹתָם; וָאֶזְכֹּר, אֶת-בְּרִיתִי.
בהם רבונו של עולם מנמק למשה למה הוא שולח אותו להוציא את בנ"י ממצרים.
אנו כידוע בליל הסדר שותים ארבע כוסות יין, והן כנגד ארבע לשונות של גאולה .
מובא בפרשת וארא: "לכן אמור לבני ישראל אני י-ה-ו-ה והוצאתי אתכם מתחת סבלת מצרים, והצלתי אתכם מעבודתם, וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים: ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלו-הים..."(שמות,ו,ו-ז).
מה משמעותם של ארבע לשונות אלו? מה ההבדל בין אחת לשנייה?
אייך ישמעני פרעה?
משה רבנו מתלונן להשם , "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה"(שמות,ו,יב)
ואומר רש"י שזה אחד מ 10 קל וחומר שבתורה.אם אחי ורעי לא שומעים לי איך פרעה ישמע?
ולכאורה אין זה קו"ח טוב, הרי בני ישראל לא שמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה כנאמר שני פסוקים קודם, אזי פרעה שאינו סובל מקוצר רוח ועבודה קשה, מדוע שלא ישמע?