עשרת המכות- קורס אמונה מרוכז. שלב א- דם, צפרדע, כינים.
כבר אמרנו ששלושת המכות הראשונות נועדו ללמד ״ כי אני השם״ כפי שמפורש בפסוקים. וזאת בעקבות דברי פרעה שאמר ״ לא ידעתי את השם״ .
לכן במכת הדם הכה השם את היאור, שהיו המצרים אומרים שהוא אלוהיהם, ואין עוד מלבדו. בא ללמד שיש גבוה מעל גבוה(כלי יקר). ומכה זו מראה שהשי״ת עשה היאור ומהווהו בכל עת לאשר יחפוץ. והנה הוא עושה בו הויה אחרת והפכו לדם( אור החיים). ועוד מבאר כאן אור החיים שהקב״ה רומז כאן לפרעה שהוא מרחם עליו ומכה את היאור ולא אותו כדי לתת לו הזדמנות לשוב ולא למות. שהרי ברור שאם מכה היאור לדם קו״ח שיכול להפוך את פרעה לדם.
ולכן גם נראה שאיפשר להם לחפור או לקנות בדמים מים מהעברים ברחמיו עליהם. אבל המצרים לקחו את רחמיו בצורה מעוותת. לדידם כיון שהיה להם דרך להסתדר-אפשר להמשיך הלאה.
האם היו אלה מטות שונים? ואם כן מה מבטא השוני ביניהם?
וכיצד התחלקו המשימות בין משה לבין אהרן?
נאמר בפרשת וארא:
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, יִהְיֶה נְבִיאֶךָ. ב אַתָּה תְדַבֵּר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל-פַּרְעֹה, וְשִׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ. (שמות ז,א)
ובהמשך:
ח וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. ט כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר, תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת; וְאָמַרְתָּ אֶל-אַהֲרֹן, קַח אֶת-מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי-פַרְעֹה--יְהִי לְתַנִּין. י וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶל-פַּרְעֹה, וַיַּעֲשׂוּ כֵן, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה; וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת-מַטֵּהוּ, לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו--וַיְהִי לְתַנִּין. יא וַיִּקְרָא, גַּם-פַּרְעֹה, לַחֲכָמִים, וְלַמְכַשְּׁפִים; וַיַּעֲשׂוּ גַם-הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם, בְּלַהֲטֵיהֶם--כֵּן. יב וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ, וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם; וַיִּבְלַע מַטֵּה-אַהֲרֹן, אֶת-מַטֹּתָם. יג וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה, וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם: כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר יְ-ה-וָ-ה.
כשה׳ מצוה על משה בפסוק ט׳ לומר לאהרן לקחת את המטה, לאיזה מטה מתכוון? האם מטך שלך משה או שמשה אמר לאהרן מטך שלך?
אבן עזרא מפרש שהוא מטה משה שנתנו לאהרון.
לעומתו הכלי יקר מפרש שהיה זה מטה אהרן, ושני מטות משחקים כאן תפקיד. מטה משה- בו עשה משה האות לבני ישראל שהפך המטה לנחש והחזירו למטה. ובו גם מכה משה את היאור והופכו לדם. ומטה אהרן זה שנהפך מול פרעה לתנין ולאחר שחזר להיות מטה בלע את מטות חרטומי מצרים.
נאמר בחומש שמות פרשת וארא:
וַיְדַבֵּר אֱ-לֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְ-ה-וָ-ה. ג וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְ-ה-וָ-ה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.
ריבונו של עולם מבשר כאן למשה רבנו על תחילת עידן חדש בהנהגת העולם. אתה ודורך עומדים לפני גילוי הנהגת שם הויה, התגלות כזו שלא זכו לה אפילו אברהם יצחק ויעקב.
מה השתנה כאן בהנהגת העולם? וכיצד אומר ה' שלא נודע לאבות בשם י-ה-ו-ה, הרי אף בספר בראשית מובא שם הוי״ה, כגון ״וירא י-ה-ו-ה אל אברהם״ (בראשית פרשת וירא)?
רבינו בחיי- ע״פ הגמרא במסכת יבמות מט: משה התנבא באספקלריא המאירה ואילו האבות לא התנבאו אלה באספקלריא שאינה מאירה. פרוש הדבר שלאבות ה׳ לא התגלה בצורה כה בהירה וברורה ולא עשה ניסים גלוים ומפורסמים לעין כל כמו שעשה למשה ובני ישראל ביציאת מצרים.