בס״ד לפרשת שופטים התשע״ז
אנסה לגעת הפעם במספר נקודות בנושא זה.
נושא הפרדת הרשויות הינו נושא מאוד אקטואלי בימינו, ויש בו דילמות לא מעטות. אנו שומעים לא אחת טענות כלפי הבג״ץ על שמתערב התערבות יתר בנעשה בבית המחוקקים. בוחן האם חוק מסוים הינו חוקתי, או כמו שאומר ההמון האם הוא בגיץ? גם יש טוענים שהבג״ץ הינו גוף בעל אג׳נדה מסוימת ולא משקף את מגוון האוכלוסייה, ושורש הדבר בזה שאין דמוקרטיה בבחירת השופטים. גם נשמעות טענות הפוכות על חקיקה לא שוויונית, חוקים כמו חוק דרעי, חוק אמסלם, חוק ההתנתקות ועוד כהנה, ובגין כך אנו חייבים את פיקוח הבג״ץ. גם נשמעות היו טענות כלפי הנשיא הקודם שהוא מתערב בפעילות הממשלה בלי סמכות. והדוגמאות רבות.
בס״ד לפרשת שופטים שנת תשוע״ה
איזה פסוק, ממש לא יאומן: כשתבוא/תרצה להילחם עם מישהו -אז תקרא לו לשלום. אם הכוונה לומר לנו שמוטב לנו להימנע ממלחמה, ישנן דרכים יותר ברורות לומר זאת, אבל אפשר שבא לומר לנו שמטרת המלחמה תהיה להגיע לשלום המיוחל, או לומר שהקריאה לשלום הינה הדרך הכי טובה להילחם באויבים. דוגמא לזה מצאנו במלחמה עם סיחון מלך האמורי, כאשר ישראל פתחו בקריאה לשלום, סיחון לא השלים ואף יצא נגדנו למלחמה מחוץ לעריו המבוצרות וניגף במלחמה. בעוד שאם היה נשאר במבצריו היה קשה לנו לנצחו.
כל בר דעת מבין שאי אפשר לנהל חברה מתוקנת בלי שופטים ושוטרים, בלי דיינים שיכריעו במחלוקות הבין אישיות. בתקופות שבהן היה "איש הישר בעניו יעשה " הבלגן והקלקולים חגגו. ללא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו.
(ברם לא כולם מסכימים שגם בעניינים האישיים צריכים את הכרעת השופטים.)
אבל מי יקבע לשופטים על פי איזה ערכים יכריעו את הדברים?
האם יש ערכים מוחלטים, צדק אבסולוטי שכל העולם יכול לקבלו ולחיות על פיו?
פרשת שופטים פותחת במצות מינוי שופטים ושוטרים, וכך היא פותחת:
יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. כ צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
התורה מצוה אותנו למנות בתי דין לכל עיר ועיר ולכל שבט ושבט, וכן למנות שוטרים אשר יביאו בעלי הדין למשפט ושיבצעו את גזר הדין.
מדוע מצוה התורה להושיב את בתי הדין בשערי העיר? ואם ישבו במקום אחר, לא טוב?